Kursu
Darbs
kursi@progmeistars.lv |
#56 2014. gada 26. novembris ® Pulkveža Brieža
6-1, tel. 26428902, 67336035, www.progmeistars.lv |
Iestāšanas kursos.
Jauno kursantu uzņemšana beidzas 9. janvārī !
Bez pārrunām tiek uzņemti:
· lietišķajās nodaļās skolēni sākot ar 5.klasi;
· programmēšanas sākuma un pamatnodaļās olimpiāžu godalgu ieguvēji un skolēni ar teicamām atzīmēm matemātikā (tas, kurš vēlas iestāties, uzrāda administrācijai diplomu vai liecību);
· programmēšanas sākuma un pamatnodaļās citu nodaļu audzēkņi, kas saņēma pasniedzēju rekomendācijas.
Citi skolēni tiek uzņemti pēc pārrunu vai iepazīšanās programmēšanas nodarbību rezultātiem. Uz šīm nodarbībām tiek aicināti 6.-11.klašu skolēni (gan kursu audzēkņi, gan arī tie, kas nav kursu audzēkņi). Skolēni apmēram 1 stundu programmē robota pārvietošanos, bet pēc tam apmēram 15-20 minūtes risina atjautības uzdevumus.
Vairākas tādas nodarbības notiek visu gadu laikā. Ir jāapmeklē viena no tām. Vienkārši sekojiet reklāmai mūsu mājas lapā. Uz šādām nodarbībām vienmēr ir iepriekš jāpierakstās. Lai to izdarītu, ir jāgriežas pie kursu administrācijas. Tālr.67336035, 26428902.
Statistikas
un varbūtības teorijas kurss.
Aleksandrs Gehsbargs.
Aleksandrs Gehsbargs ir
mūsu 2005. gada elites grupas absolvents, mūsu pasniedzējs.
2011. gada Maskavas Fizikas Tehniskā Institūta absolvents,
speciālists statistikā.
Kurss
sākas februārī un ietvers gan teoriju, gan arī praksi.
Kursa ietvaros tiks stāstīts par to, kas ir varbūtības
teorija un matemātiskā statistika, ar ko tās atšķiras
un kā tās pielietot praksē. Jūs tiksiet skaidrībā
ar to, kā veidot datus aprakstošo modeli un kā
pārbaudīt tās dzīvotspēju. Jūs uzzināsiet,
kas ir lielo skaitļu likums un centrālā robežteorēma
un kāpēc tie ir svarīgi, kā arī iemācīsities
programmēt vienā no populārākajām datu analīzes
valodām – R valodā. Jūs tiksiet skaidrībā ar to,
kā formulēt un pārbaudīt statistiskās hipotēzes,
kā veidot regresījas modeļus un kā prognozēt notikumus
nākotnē. Jums būs iespēja pētīt reālos
datus, iemācīties tos attēlot grafiku, tabulu un histogrammu
veidā, kā arī izvirzīt hipotēzes par
likumsakarībām, kas slēpjas aiz šiem datiem. Jūs
varēsiet uzzināt, ar ko nodarbojas datamaineri: matemātiķi
un programmētāji, kuru mērķis ir izanalizēt lielus
datu masīvus un atrast korelācijas un struktūras to
iekšienē. Nāciet, būs interesanti!
No redakcijas. Paredzams, ka kurss sastāvēs no 12
nodarbībām 2-3 stundu garumā. Domājam, ka 11.-12.
klašu, bet, varbūt, arī 10. klases skolēniem tas būs
pa spēkam.
Mācību
maksa pagaidām nepārsniegs 80 eiro. Kurss tiks lasīts krievu vai
angļu valodā. Lai tas notiktu, mēs iepriekš veicam aptauju.
Sūtiet vēstules uz kursi@progmeistars.lv
Neaizmirstiet norādīt: “statistikas un
varbūtības teorijas kurss”, vārds, uzvārds, klase, skola,
tālrunis. Norādiet arī valodu, kurā jūs gribētu
noklausīties kursu: tikai krievu valodā, tikai angļu
valodā, valodā, kurai jūs dodat priekšroku vai arī
vienalga.
Balstoties uz
reģistrācijām, mēs redzēsim, vai ir interese par
šo kursu, un tad atsūtīsim jums konkrētus
piedāvājumus
Lai uzvarētu.
Aleksejs Fomins ir
mūsu talantīgais 2008. gada absolvents. Mēs viņam esam
pateicīgi par sīki izklāstītu stāstu par
mācībām un darbu! Novēlam tev veiksmi, Aleksej!
|
Kādreiz es dzīvoju Rīgā, mācījos Rīnūžu ģimnāzijā, spēlēju šahu. Aizrāvos ar fiziku, ķīmiju, matemātiku un programmēšanu. Visos šajos priekšmetos piedalījos valsts olimpiādēs, bet fizikas priekšmetā pat piedalījos Vispasaules olimpiādē. Žēl, ka programmēšanā nebija tik spožu panākumu, konkurenti (pārsvarā no Progmeistara, red. piezīme) bija ļoti talantīgi. Apmeklēju papildus nodarbības: olimpiāžu grupu matemātikā (Latvijas Universitātē Raiņā Bulvārī, grupas pasniedzēji: Andris Andžāns, Bērziņš, Smotrovs u.c.) sestdienās, fizikā Latvijas Universitātes fizikas fakultātē (atceros, ka katru trešdienu risinājām uzdevumus visas dienas garumā), ķīmijā Ķīpsalā RTU reizi divās nedēļās, un, protams, arī Progmeistarā (reizi nedēļā pamatnodaļā, reizi – elites grupā). Man patika. Tā bija mana dzīve. Es ļoti rekomendēju visu no iepriekšminētā. Tas, ko es ieguvu šajās nodarbībās, kardināli ietekmēja manu dzīvi un deva iespēju kaut ko sasniegt. Arī skolā man bija jautri, man bija daudz labu draugu. Bet, runājot godīgi, es tur pavadīju salīdzinoši maz laika. Es patiesi esmu pateicīgs visiem maniem skolotājiem par to, ka neizdarīja pārāk lielu spiedienu uz mani un ļāva nodarboties ar to, kas man patiešām bija svarīgi.
Tēze numur 1. Kritiski vērtē padomus, ierastas
shēmas un šablonus. Katrs cilvēks ir unikāls savās
spējās un centienos.
Mēs palīdzam viens otram ar padomu, bet beigu beigās
mums pašiem jānosaka savs ceļš.
Teica, ka nevar patstāvīgi
iestāties Lielbritānijas universitātē, kura atrodas
reitinga pirmajā četriniekā, ka tas ir izdarāms
vienīgi ar firmas palīdzību, kura nodarbojas ar dokumentu
iesūtīšanu. Tā nav taisnība. Nokārtoju IELTS, saņēmu
rekomendācijas vēstules, uzrakstīju, kāpēc vēlos
mācīties, iesniedzu dokumentus, un mani uzņēma visās 5
universitātēs, kurās nosūtīju dokumentus. Tas arī
viss.
Es izvēlējos University of St
Andrews, Scoland. Pirmā – iepazīšanās nedēļa.
Mums pastāstīja, ka pirmajā kursā māca 3
priekšmetus, bet nākamajos kursos – 2. Pirmais kurss ir
nepieciešams, lai izlīdzinātu zināšanu līmeni
starp visiem studentiem, kā arī, lai uzreiz mācītos
vairākus priekšmetus un izvēlētos to, kas ir tuvāks
dvēselei.
Labi sagatavotiem studentiem ir iespēja
uzreiz sākt no otrā kursa, bet tikai divos priekšmetos. Es
paziņoju, ka zinu pietiekoši no pirmā kursa visos trijos
priekšmetos un vēlos paturēt izvēli aiz sevis.
Spītējās, bet tomēr pieņēma otrajā
kursā uzreiz trijos priekšmetos. Man liekas, ka pirms manis
šādi neviens neesot rīkojies.
Teica, ka pēc pirmā kursa
pabeigšanas vasarā ir sevišķi grūti iegūt
Internship (studentu stažēšanās, prakses iziešana
dažādās universitātēs un uzņēmumos,
bieži ārvalstīs, red. piezīme), jo ir maz pieredzes.
Bet es atradu vietu Šveicē, vasaras projekts zinātniski
pētnieciskajā institūtā, kura nosaukums ir Paul Scherrer
Institute (lielākais zinātniski pētnieciskais dabas un
tehnisko zinātņu centrs Šveicē, red. piezīme).
Uzrakstīju, un mani pieņēma. Ja ne mana “nekaunība”, es
tā arī nekad neapmeklētu Šveici, bet tagad, lūk, te
strādāju.
Šādi visu dzīvi...
Sīkāk par Svētā
Endrjū (St Andrews) universitāti. Ļoti patīkama vieta
Ziemeļjūras krastā. Universitāte ir ļoti
spēcīga visās zinātnēs, kā arī filozofijā
un vēsturē (filozofija, vēsture un starptautiskās
attiecības Lielbritānijas sistēmā uzskata par
mākslām, nevis zinātnēm, autora piezīme).
Jāmācās 4 gadi, bet, ja uzreiz iestāties otrajā
kursā, tad jāmācās 3 gadi. Pastāv vēl viens
variants – integrētā maģistra kurss. Tad jāmācās
5 (vai 4) gadi, bet tad uzreiz saņem maģistra grādu bez
bakalaura grāda. Tas ir ērti, ja vēlies ātrāk
uzsākt PhD (doktora disertācija, red. piezīme).
Eiropiešiem mācības (pagaidām) ir bezmaksas.
Tikai pašam jāmaksā par dzīvošanu un nav stipendiju.
Patiesībā tomēr es saņēmu vienu. Tā bija tikai
500 mārciņas un tikai vienreiz, kas nozīmē, ka stipendiju
reāli nav. Tomēr izglītība ir lieliska – ļoti
ieinteresēti pasniedzēji, labi aprīkotas laboratorijas,
nodarbības (tutorials) pa 5 cilvēki grupā. Ir ļoti daudz
praktiski bezmaksas interešu grupu – visi divcīņu un ūdens
sporta veidi, debašu, filozofijas un lomu spēļu
pulciņš, alpīnistu pulciņš un piegriešanas un
šūšanas pulciņš, veģetāriešu
pulciņš u.c. Kopumā man
bija jautri. Mācību laikā es iepazinos ar meiteni, kura ir
tāds pats “zubrītājs” kā es. Mēs kopā nodarbojamies
ar aikido un spēlējam datorspēles. Viņa ir astronoms un
viņai patīk ilgi “blenzt” teleskopā, bet man patīk
kodēt fiziskus procesus. Mums ir par ko parunāt :)
Vasarā es strādāju caur
Internship Šveicē PSI. Nodarbojos ar algoritmu rakstīšanu elektromagnētisko
lauku modelēšanai. Starp citu, gadījās daudz
ķibeļu tādēļ, ka nepratu dzīvot
patstāvīgi, bet, galu galā, es iemācījos. Mani
aicināja uz vēl vienu vasaru. Maksāja pietiekami, lai nopirktu
pārtiku un apmaksātu dzīvošanu, pat nedaudz palika pāri.
Kopumā Internship ir forša lieta.
Mācību laika pirmajos trijos gados
es nestrādāju. Mani pilnībā uzturēja vecāki.
Mazpilsētā ir ļoti maz darba, bet vienmēr pastāv
iespēja mācīties lielākā pilsētā,
piemēram, Glazgovā, jo tur ir daudz darba. Katrā ziņā
es dzīvoju taupīgi, bet neatteicu sev pārtikā vai
pāris interešu klubos. Visi mani gada izdevumi, ieskaitot
dzīvošanu un pārlidojumus, sastādīja apmēram 5
tūkstošus mārciņu.
Šodien šī summa sastādītu aptuveni 7
tūkstošus pārsvarā īres maksas palielināšanas
dēļ. Tomēr es uzskatu, ka šī summa ir reāli
samaksājama, īpaši, ja savlaicīgi sākt krāt
naudu. Ceturtajā gadā es atradu darbu universitātē –
programmēju multiplikācijas mācību līdzekļus
Flash programmā (interesentiem – http://www.st-andrews.ac.uk/physics/quvis/index.php)
aptuveni 7 stundas nedēļā. Man pietika naudas pārtikai un
pārlidojumiem, turklāt vēl nedaudz atlika.
Aleksejs ar savu vecmāmiņu.
Pēc 4 gadiem es ieguvu
Teorētiskās fizikas un matemātikas maģistra grādu, un
bija jādomā, ko iesākt tālāk. Man ļoti
paveicās, jo tiku uzņemts doktorantūrā ETHZ jeb
“Cīrihes politehniskajā institūtā”. Algas tur ir
vispār vājprātīgas, tādējādi es kļuvu
pilnīgi neatkarīgs no vecākiem. Pastāvēja tikai viena
problēma: man nedaudz nepatika virziens – kvantu informātika. Tā
izrādījās pārlieku teorētiska. Es sapratu, ka man ir
grūti sevi motivēt darīt kaut ko, kas nav taustāms.
Citādi darbs bija itin labs – es vadīju seminārus, braucu uz
konferencēm, rēķināju formulas kvantu tomogrāfijā.
Bet šī iekšēja pretruna negatīvi ietekmēja manu
noskaņojumu un veselību. Un, tā, lūk, vienu dienu mans
vadītājs teica man, ka Cīrihē viņš ieņem
profesora-asistenta amatu, kura ilgšanas laiks ir 5 gadi, un drīz
šis laiks paies. Tomēr viņš bija ļoti laimīgs.
Viņš ieguva pastāvīga profesora posteni Kopenhāgenas
Universitātē, un pasauca mani līdzi, piedāvājot tur
pabeigt doktorantūru. Pēc ilgām pārdomām es
nolēmu, ka zinātnieka dzīve, tāpat kā darbs kvantu
informātikas jomā, nav domāti man. Šis darbs ir
saistīts, kā man liekas, ar biežu dzīvesvietas maiņu.
Ja jūs dzīvojat vienatnē, tad tā ir pasakaina dzīve,
bet, gadījumā, ja vēlaties dibināt ģimeni, tad…
Izvēle nenācās viegli, tomēr tā bija – un es to
izdarīju.
Tēze numur 2. Viena no vissvarīgākajām
lietām dzīvē ir brīvība. Brīvība darīt
to, kas jums patīk, dzīvojot tur, kur jums patīk.
Man liekas, ka šādu
brīvību var iegūt, strādājot mazā
uzņēmumā, vai arī pašam to dibinot. Līdzīgi
uzskata arī mans iepriekšējais vadītājs no PSI.
Viņš dibināja savu uzņēmumu, kas nodarbojas ar
biosensoru analīzi un ražošanu, un aicināja mani tur
strādāt kā senu draugu. Nu jau 4 mēnešus es pie
viņa strādāju. Mācos būt ambiciozs. Viņš ir
daudzreiz pārgalvīgāks par mani. Nodarbojos ar
programmatūras rakstīšanu, kas paredzēta
elektromagnētisko lauku modelēšanai līklīnijas
telpā, kas padara biosensoru un biomolekulu modelēšanas
rezultātus precīzākus. Precīzi pēc saraksta viss, ko
tu dari, kļūst par daļu no gatava augsti tehnoloģiskā
produkta, kuru vēlāk ražo vidējā daudzumā un
pārdod lietotājiem. Tikko uzsāku rakstīt jaunu doktora
disertāciju Lozannas Universitātē. Tikai tagad tā ir
industriālā PhD – lielāko laika daļu es pavadu
uzņēmumā, izstrādājot tehnoloģiju, un reizi
mēnesī tiekos ar zinātniskiem vadītājiem,
apspriežot rakstu veidošanu. Šobrīd viss iegūst
jēgu. Tikai meitene palika mācīties doktorantūrā
Skotijā – nākas braukāt, bet kopumā viss ir labi.
Un, visbeidzot...
Tēze numur 3. Mācieties valodas. Es zinu, ka ir
grūti, bet jūs zināt, kā man te, Šveicē, sokas
bez vācu valodas? Nākas draudzēties ar iebraucējiem, jo
valodas zināšanas nav nepieciešamajā līmenī, lai
komunicētu ar vietējiem.
Tēze numur 4. Nepievērsiet uzmanību tam, ka
kāds ir labāks par jums. Tas ir normāli. Bieži jūs
uztraucaties, ka kāds ir labāks par jums tajā, ko var
izdarīt dažu stundu laikā – vai ne? Reālajā dzīvē
tas vispār nav svarīgi.
Reālajā
dzīvē jāstrādā mēnešiem un gadiem ilgi, lai
izdarītu kaut ko vērtīgu. Šajā lietā jūs
vienmēr būsiet uzvarētājs. Tomēr tas, cik tālu jūs
iesiet, ir atkarīgs no jums pašiem.